Biuro paszportowe Zamość
Data aktualizacji: 2 czerwca 2022Biuro paszportowe Zamość
Siedziby stanowiska do spraw paszportu w Zamościu
(budynek Delegatury Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego)
Partyzantów 3,
22-400 Zamość
- Gdzie wyrobić paszport w Zamościu?
- Wniosek o paszport w Zamościu – gdzie znaleźć?
- Wniosek o paszport w Zamościu – co jeszcze będzie potrzebne?
- Osoby małoletnie i ubezwłasnowolnione
- Kolejki do biura paszportowego w Zamościu
- Ile się czeka na odbiór paszportu w Zamościu?
- Paszport tymczasowy w Zamościu
- Koszt wyrobienia paszportu w Zamościu
- Kto jest zwolniony z opłaty?
- Zdjęcia paszportowe w Zamościu
Jeśli w najbliższej przyszłości planujesz wyjechać za granicę i potrzebne są Ci odpowiednie dokumenty, koniecznie sprawdź gdzie wyrobić paszport w Zamościu i jakie dokumenty będą do tego potrzebne.
Gdzie wyrobić paszport w Zamościu?
Wniosek o wydanie paszportu może złożyć osoba pełnoletnia, w dowolnym Urzędzie Wojewódzkim. Warto o tym pamiętać, ponieważ dzięki temu o dokument można się ubiegać w miejscu niezależnym od miejsca zameldowania. To szczególnie istotne, jeśli chodzi o studentów, osoby pracujące, lub na stałe przebywające w Zamościu.
Uwaga! Wybierając miejsce złożenia wniosku paszportowego, trzeba mieć na uwadze, że odbiór paszportu – zarówno standardowego jak i tymczasowego – jest możliwy wyłącznie w oddziale, w którym wniosek został złożony.
Osoby ubiegające się o paszport w Zamościu muszą udać się do siedziby stanowiska do spraw paszportu w Zamościu przy ul. Partyzantów 3 (w budynku Delegatury Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego).
Wniosek o paszport w Zamościu – gdzie znaleźć?
Wniosek o paszport może złożyć:
- Osoba ubiegająca się o ten dokument
- Opiekun prawny w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej, która musi być obecna przy składaniu wniosku
Dokument należy pobrać z oddziału paszportowego i wypełnić zgodnie z oficjalnym wzorem, dostępnym na stronie urzędu lub w oddziale paszportowym. Każdy wniosek musi zostać podpisany przez składającego. Wnioski nieprawidłowo wypełnione, skopiowane, sporządzone samodzielnie, a także pobrane z nieoficjalnych źródeł, nie będą akceptowane.
Ważne! Warto pamiętać, że wniosek o wydanie paszportu musi być czytelnie wypełniony, drukowanymi literami, tak aby można było bez problemu odczytać dane.
Wniosek o paszport w Zamościu – co jeszcze będzie potrzebne?
- Kolorowa fotografia – O wymiarach 35mm x 45mm (zdjęcie nie może być starsze niż miesięcy i musi być zgodne z wytycznymi).
- Potwierdzenie wniesienia opłaty – Np. potwierdzenie przelewu na konto urzędu.
- Dotychczasowy paszport lub dowód osobisty – Dokumenty do wglądu.
- Dokument potwierdzający uprawnienia do otrzymania ulgi – Dokumenty do wglądu, np. legitymacja szkolna, studencka, czy kombatancka
Osoby małoletnie i ubezwłasnowolnione
- Osoby małoletnie – wniosek musi zostać złożony przez rodzica lub opiekuna prawnego. Przy składaniu wniosku powinni pojawić się obojga rodzice. Paszport nie może zostać wydany, jeśli któryś z rodziców nie wyraża na to zgody.
- Osoby ubezwłasnowolnione – wniosek w ich imieniu złożyć może opiekun prawny, ale czym osoba ubezwłasnowolniona musi być przy tym obecna.
Kolejki do biura paszportowego w Zamościu
W celu usprawnienia całego procesu uzyskania dokumentu paszportowego w Zamościu, został uruchomiony specjalny system telefonicznej rezerwacji miejsca w kolejce. Udostępniono także możliwość rezerwacji internetowej, głównie w celu zmniejszenia kolejek wśród oczekujących na dokument petentów.
Ile się czeka na odbiór paszportu w Zamościu?
Średni maksymalny czas oczekiwania na wydanie paszportu w Kraśniku to 30 dni (licząc od momentu złożenia wniosku). Zazwyczaj jednak dokument można odebrać wcześniej.
Podając w urzędzie dane kontaktowe, jak nr telefonu czy adres mailowy, prawdopodobnie dostaniemy powiadomienie, kiedy paszport będzie gotowy do odbioru. Aktualny status dokumentu możemy na bieżąco sprawdzać także w serwisie obywatel.gov.pl.
Paszport tymczasowy w Zamościu
Jeśli chcemy uzyskać dokument wcześniej, w tzw. trybie przyspieszonym, możemy złożyć wniosek o paszport tymczasowy. Chociaż cały proces wydania dokumentu jest podobny jak w przypadku tradycyjnego paszportu, trwa o wiele krócej. W Zamościu paszport tymczasowy można otrzymać w ciągu kilku dni. Będzie on także tańszy (kosztuje jedynie 30 PLN). Tymczasowy paszport jest jednak ważny tylko 12 miesięcy.
Koszt wyrobienia paszportu w Zamościu
STANDARDOWY DOKUMENT | |
---|---|
Standardowy paszport ważny przez 10 lat | 140 złotych |
Paszport dla osoby małoletniej (max do 13 roku życia) | 30 zł |
Z KARTĄ DUŻEJ RODZINY | |
Dokument wydawany dzieciom do 13 roku życia | 15 zł |
Paszport wydawany dzieciom od 13 do 25 roku życia | 35 zł |
Dokument paszportowy wydawany rodzicom i małżonkom rodziców | 70 zł |
POZOSTAŁE PRZYPADKI | |
Paszport tymczasowy | 30 zł |
Wydanie paszporty po utracie poprzedniego (200% ceny podstawowej) | 420 zł |
Kto jest zwolniony z opłaty?
O całkowite zwolnienie z opłaty za wydanie paszportu w Zamościu mogą ubiegać się osoby, które:
- Są powyżej 70 roku życia
- Posiadają uszkodzony paszport (tylko jeśli jest to wada techniczna dokumentu, np. uniemożliwiająca odczytanie danych z mikroprocesora)
- Otrzymują zasiłek stały z pomocy społecznej, a zagraniczny wyjazd jest wymagany ze względu na długotrwałe leczenie lub operację
- Zamieszkują w domu pomocy społecznej lub w zakładzie opiekuńczym, a zagraniczny wyjazd jest wymagany ze względu na długotrwałe leczenie lub operację
- Żołnierze wyznaczeni do pełnienia służby wojskowej poza granicami kraju
Zdjęcia paszportowe w Zamościu
- Zdjęcie paszportowe – wydrukowane w kolorze, w formacie 35x45mm. Musi być aktualne (nie może być zrobione później niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku)
- Kompozycja zdjęcia – 70-80% fotografii powinna zajmować twarz, o naturalnym wyrazie, z zamkniętymi ustami, otwartymi oczami, dobrze oświetlona i niezasłonięta. Wzrok powinien być skierowany w stronę obiektywu
- Tło – białe, jednolite, bez cieni czy widocznych innych obiektów lub osób.
- Rzeczy utrudniające identyfikację fotografowanej osoby – fotografowana osoba nie może mieć na sobie w momencie wykonywania zdjęcia nakrycia głowy ani okularów o zaciemnionych szkłach (wyjątkiem są przypadki, w których noszenie ciemnych okularów ma związek potwierdzoną niepełnosprawnością, a nakrycie głowy wiąże się z wyznaniem religijnym)
- Biżuteria i zarost – są dopuszczalne, jeśli nie wpływają na możliwość identyfikacji fotografowanej osoby